featured: מתחת לעור

Posted filed under featured, fen.


דרמה תקופתית
מחזה היסטורי
נושא:
השואה
להטב

הטקסט ב:

עב אנגלית

תל-אביב, 1991. קירסטן, כתבת גרמנייה צעירה, מתדפקת על דלתה של ניצולת השואה שרלוטה, וחוקרת אותה אודות הקריירה המבטיחה שלה כפרימה בלרינה, שנקטעה בפתאומיות בזמן המלחמה. בערב סוער אחד עולות רוחות רפאים מהעבר, סודות משפחתיים ושאלות של מוסר ואהבה.

גרמניה, 1945. כשהמלחמה מתקרבת לסיומה והאסירות שלה מועברות לברגן בלזן, הקצינה הנאצית אילזה קולמן לובשת מדי אסירה, מתחזה ליהודיה, ומסתננת מרצונה לגיהנום כדי להיות קרובה לאהובתה היהודיה.

במחזה פלאשבקים בהם מתחלפים תפקידי הכתבת הגרמניה ושרלוטה, כאשר קירסטן מגלמת את האסירה הצעירה, וניצולת השואה מגלמת את הקצינה הנאצית.

הדמויות

נשים:3 גברים:0 סה"כ:3

שחקנית א’:
שרלוט ברוד –    ניצולת שואה יהודיה, חיה בתל אביב  (66)
/ אילזה קולמן (בּוּבּי) – קצינה נאצית, מפקדת במחנה עבודה (30)

שחקנית ב’:
קִּירְסְטֶן (Kirsten) איברהארט –    עיתונאית גרמניה צעירה (20)
/ לוטה רוזנר –    שרלוט הצעירה, רקדנית בלט, אסירה במחנה עבודה (20)

שחקנית ג’:
אידה ברמן –    אסירה במחנה עבודה (22 )

תרגומים

איטלקית, אנגלית, גרמנית, צ'כית, רוסית

המחזה תורגם לחמש שפות: אנגלית, רוסית, גרמנית, איטלקית וצ’כית.

הפקות

בכורה

2013 אוניברסיטת תל אביב תיאטרון הקוביה במרכז הגאה בימוי: רקפת בנימין


עוד בישראל

המחזה זיכה את יונתן קלדרון במועמדות לפרס מחזאי השנה בפרינג’ 2016.

המחזה בויים כתרגיל בבית צבי ע”י דבי יבלונקה, אוקטובר 2015

בדצמבר 215 ההפקה הישראלית התארחה בפסטיבל התיאטרון הבינלאומי MoldFest במולדובה בתרגום סימולטני ברוסית.


הפקות בחו"ל

אוסטריה , אנגליה

2017, לונדון

בימוי: אריאלה אשד

Old Red Lion Theatre

Tristan Bates Theatre

Women and War Festival

Camden Fringe Festival

Brighton Fringe Festival


2019, וינה

בימוי: ברונו קרטוצ’וויל

TheaterArche


מבקרים

"המשחק של שלוש השחקניות מדויק ורגיש, ומצליח להמחיש את הלחץ הנפשי שבו שרויות הדמויות בשתי התקופות" (שי בר יעקב, ידיעות אחרונות) "הצגה מרתקת של מחזה ביכורים מאת יונתן קלדרון המתמודד עם סיפור מיוחד מפרקי השואה ומוצא את המפתח לספרו במחזה בעל מבנה וסגנון מקוריים." (צבי גורן) "הן בגלל המחזה, והן בגלל הבימוי הרגיש של רקפת בנימין, ראוי לציין הצגה זאת כיוצאת דופן באיכותה" (עליס בליטנטל, דמרקר) "המחזאי יונתן קלדרון רקח מחזה קצר של יופי מדהים" (Jewish Renaissance) "תיאטרון קצר, חד ואמיץ" (Close Up Culture) המחזה מעודד הבנה וחמלה ונמנע ממלודרמה (British Theatre Guide) "המחזה [...] חופר עמוק לתוך הנפש האנושית כדי לחקור מה מלחמה וכוח עושים לאנשים ומה האהבה יכולה לעשות" (London Calling) "אחד מעשר המופעים המעניינים בפסטיבל קמדן" (Timeout London)