אמסטרדם

Posted filed under .


א-זאנר
נושא:
בורגנות

צילום: יוסי צבקר

בוקר אחד מתעוררת הגיבורה, מוזיקאית ישראלית צעירה, בדירתה המסוגננת על תעלת הקייזרסחראכט שבאמסטרדם, ומוצאת על מפתן דלתה חשבון גז מנופח שלא שולם מאז 1944. אמסטרדם הוא מחזה מקורי עכשווי בעל מבנה מפורק ודוברים מרובים, המגולל את קורותיה של כנרת ישראלית צעירה המתגוררת באמסטרדם במשך 24 שעות. הדוברים מלווים את הכנרת במהלך היום שבו היא מנסה לשמור את שגרת יומה האמסטרדמית בעוד חשבון הגז מתקתק בתיקה כמו פצצה, מנפץ את תודעתה לרסיסים, מעיר בה סנטימנטים קולקטיביים של זהות, תודעת מיעוט, פחד מקסנופוביה ותחושה חזקה של זרות, ניכור ואחרות. בניסיון ליישב את דעתה ולהבין מי השתמש בגז באותם חודשים ב1944, הדוברים מרכיבים סיפור אפשרי מהעבר, אך הסיפור משתלט על העלילה והופך את דירתה המקסימה של הכנרת לזירה של אירועים טרגיים. האם יכול להיות שכל זה באמת קרה או שאין לנו ברירה אלא להמציא לעצמנו סיפורים? אמסטרדם הוא מחזה שמפרק את מנגנוני הסיפורים שאנחנו מספרים כדי לעשות לעצמנו סדר בעולמות כאוטיים.

הדמויות

נשים:1 גברים:1 סה"כ:2

תרגומים

איטלקית, אנגלית, גרמנית, יוונית, פינית, צרפתית, רוסית

זוכה פרס תיאטר-תרפן שטוקמרקט ברלין 2018

 

יצא לאור בהוצאה בריטית, איטלקית וצרפתית

הפקות

בכורה

2018 התיאטרון העירוני חיפה בימוי: מור פרנק
דף ההפקה


הפקות בחו"ל

אנגליה , ארצות-הברית , גרמניה , פינלנד , צרפת , קפריסין

רשימת הפקות חלקית:


Volkstheater מינכן (2019) זכתה בפרס המבקרים של פסטיבל “רדיקל יונג” במינכן. בימוי: ספיר הלר


תיאטרון קיל (2019), גרמניה. בימוי: יושוע רזינג


Orange Tree Theatre, לונדון (2019) בימוי: מת’יו שיה


USC – University of South California –  (2019) בימוי: לילך דקל-אבנרי


תסכית רדיו: הרדיו הלאומי של צרפת – France Culture


בשנתיים הקרובות (2020-2022) צפויות הפקות נוספות בגרמניה, קפריסין, אוסטריה, סרביה וצרפת


 


השתתף בישרא-דרמה, חשיפה בינלאומית לתיאטרון בשנת 2019

מבקרים

גרמניה: "זיכרון כלהטוט קרקסי, כקידוח עומק לזיכרון הקיבוצי... העלילה משדרת מתח חשמלי גבוה של אבסורד... שרשרת אסוציאציות אקרובטיות בין תובנות יומיומיות להקשרים היסטוריים מורכבים - מאוד מהנה ומעורר מחשבה בה בעת" )תיאטר הויטה( " מאה הדקות של אמסטרדם מלאות בקצב ורגש....הבזקי השפה יוצרים סוג של קולאז' תסכיתי, קומפוזיציה עוצמתית ויחודית...ההצגה חייבת להימשך והיא לא משעממת לרגע....ערב מלא בהפתעות, עליצות, מלא ברעיונות ומאוד מאתגר את הקהל. והאתגר הוא הרווח של הקהל ." )מבקרי פסטיבל רדיקל יונג במינכן( " אנחנו ממליצים לקהל להגיע לפולקסתיאטר לצפות ב"אמסטרדם " ( vollzug-kultur ) " העמימות המרומזת של הטקסט, התזמון הטוב של הבימוי והמתח העלילתי הבלתי נגמר של הקונצרט הטקסטואלי הם הקלפים המנצחים של ההפקה... מלאכת תיאטרון במיטבה" (Theater der Zeit) "אמסטרדם של מאיה ערד יסעור נכנס לך מתחת לעור" ) NDR1 ) ישראל: "אני ממשיך לחשוב על ההצגה הרבה אחרי שתעלומת חשבון הגז הגיעה לפתרונה . " )וואלה( "סיפור מורכב, רב רובדי המציב אתגר אמיתי בפני הקהל...החוויה לא הרפתה ממני כמה ימים והמשיכה להדהד שאלות קיומיות כבדות משקל על זהותו של כל אחד מאיתנו במקום הזה ." )מעריב

Posted by & filed under .