מהפכניות

Posted filed under כללי.


דרמה
דרמה פסיכולוגית
דרמה תקופתית
מחזה היסטורי
נושא:
האחר
היסטוריה
זוגיות
מהפכנות
משפחה
פמיניזם

הטקסט ב:

עב אנגלית יוונית גאורגית סינית הטקסט באתר חיצוני

“…אני רכשתי את היכולת לרסן את עצמי
בזכות התמודדת יום יומית עם מזגה הרע של אשתי,
מתוך ידיעה ברורה שאם אצליח להתמודד
עם אישה רשעה וזעופה כמו כסנתיפה,
אוכל להתמודד עם כל אדם בעולם…” (סוקרטס)

כל אחד מכיר את האימרה “מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה”. אבל מה זה באמת אומר “לעמוד מאחורי” גבר גאון? איזה מחירים משלמת האישה שעומדת מאחורי הגבר ולמה, בעצם, היא עומדת מאחוריו ולא לצידו? ולמה היא נעלמת מעל במת ההיסטוריה כשהוא זוכה לתהילת עולם?
במרכז הבמה של “מהפכניות” ניצבים שלושה גברים שהמהפכות שהובילו רלוונטיות לכל אחד ואחת מאיתנו עד היום; ולצידם בנות זוגם – שתרומתן למהפכות אלו לא זכתה להכרה מעולם.
בלילה אחד גורלי בחייו של כל אחד מהזוגות, המחזה חודר לחדר המיטות של הזוג פרויד ומנסה לגלות מה חלקה של מרתה פרויד בתאוריות של בעלה על מיניות האישה; דורש את עלבונה של ג’ני מרקס שנולדה כברונית אך נלחמה לצד בעלה, קרל, למען זכויות הפועלים; ומציל את כבודה של כסנתיפה אשת סוקרטס, שהפכה שלא בצדק לסמל לאישה מרשעת שממררת את חיי בעלה.

הדמויות

נשים:3 גברים:3 סה"כ:6

דמויות:

מרתה פרויד – יכולה להיות בטווח הגילאים  35-55

זיגמונד פרויד – יכול להיות בטווח הגילאים 40-55

ג’ני מרקס-      יכולה להיות בטווח הגילאים   35-55

קארל מרקס –  יכול להיות בטווח הגילאים       40-55

קסנתיפה-      יכולה להיות בטווח הגילאים     20-35

סוקרטס-        יכול להיות בטווח הגילאים 50-65

הפקות

בכורה

2018 אנסמבל אספמיה תאטרון תמונע תל אביב בימוי: Dalia Shimko
דף ההפקה


עוד בישראל

אסמבל אספמיה מציגים: מהפכניות”

 

מחזה מאת יוספה אבן-שושן ודליה שימקו

דיאלוגים: יוספה אבן-שושן

במאית: דליה שימקו

(בהשראת *”גברת פרויד נשכחה שוב”* מאת פרנסואז קסנאקיס  )

 

מי לא שמע על זיגמונד פרויד, קרל מרקס וסוקרטס? ומי שמע על מרתה פרויד, ג’ני מרקס וכסנתיפה?

כולם מכירים את הביטוי “מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה”. אבל מה המשמעות האמיתית של “לעמוד מאחורי” גבר גאון? אילו מחירים משלמת אישה שעומדת מאחורי גבר כזה? מדוע בעצם היא עומדת מאחוריו ולא לצידו? ומדוע היא נעלמת מהבמה ההיסטורית כאשר הוא הופך למפורסם?

המחזה “מהפכניות” יוצר היסטוריה דמיונית, אם כי סבירה, שמצילה את נשות הגאונים ששינו את העולם משיכחה.

ההצגה מתחילה בסעודה היסטורית נצחית שבה שלושת הזוגות נפגשים על הבמה, ולאחר מכן היא מתפצלת לשלושה לילות גורליים בחיי כל זוג – שלושה לילות המתרחשים בו-זמנית על במה אחת.

מרתה וזיגמונד פרויד נפגשים בחדר השינה (וינה, 1896). פרויד מנסה לפצח את המקרה של אישה צעירה שמטופלת בגלל היסטריה. הוא חש שהמפתח טמון ביחסיה הארוטיים עם בעלה, אך אינו מצליח להגדיר זאת במדויק. אשתו האוהבת, מרתה, באה לעזרתו ומשתפת אותו בפנטזיות הנסתרות ביותר שלה, שנראות לה “חסרות משמעות”. פרויד נרגש מהגילוי שמוביל אותו לפריצת דרך מדעית, אך כיצד תשפיע תגלית זו על יחסיהם?

ג’ני וקרל מרקס נפגשים ברחוב לאחר שנזרקו מביתם עם כל רכושם (לונדון, 1852). ג’ני, שנולדה כברונית פון וסטפלן אך זנחה את מעמד האצולה כדי לקחת חלק פעיל במהפכה הסוציאליסטית לצד בעלה, מגלה שהוא השתמש בכסף לשכר דירה כדי להדפיס חוברות ומניפסטים ולהזמין את חבריו המהפכנים לשתייה. רעבים, עייפים ובמצוקה לאחר שאיבדו שניים מילדיהם בגלל המהפכה, השניים עורכים חשבון נפש עם עצמם, עם המהפכה ועם המחיר ששילמה משפחתם. האם יפנו עורף לחלום הסוציאליסטי, או שמא ימצאו מחדש את הלהט המהפכני שיעניק להם כוח להמשיך?

 

כסנתיפה, ששמה הפך שם נרדף לאישה רעה, מתגנבת לתאו של בעלה סוקרטס, שגדול ממנה בשלושים שנה (המאה החמישית לפנה”ס). סוקרטס עומד לשתות כוס רעל לאחר שנמצא אשם במשפט שבו הואשם בכפירה באלים והשחתת הנוער. כסנתיפה מנסה לשכנעו לבקש משפט חוזר, חנינה או לפחות גלות במקום עונש מוות, אך סוקרטס מסרב בתוקף לבקש רחמים, בטענה שאינו יכול להגלות עצמו, רחוק מתלמידיו. כסנתיפה, שתמכה כלכלית במשפחתם בזמן שסוקרטס לימד פילוסופיה ללא תשלום, משתמשת בדיאלקטיקה סוקרטית כדי להביע בתוקף את הבושה של אישה נבגדת, שנישאה לפילוסוף כי חלמה שיעורר את חכמתה הפנימית, אך בסופו של דבר הפכה למוכרת תמנונים. רגע לפני שייפרדו לנצח עם עלות השחר, האם תצליח כסנתיפה לשנות את נקודת מבטו של סוקרטס ולהוכיח לו שגם אישה מסוגלת לחשוב וללמוד פילוסופיה כשווה בין שווים?

המחזה משלב בין זמנים שונים ומתמזג בין ממדים ריאליסטיים ושמימיים, ומציג את סיפורם של שלושת הזוגות בו-זמנית על במה אחת, החל מהסעודה בתחילת המחזה, שבה מרים סוקרטס כוסית לכבוד האירוע המיוחד שבו הוא מארח את פרויד, מרקס ונשותיהם לארוחת ערב. שלושת הגאונים מנהלים ויכוח רציני ועמוק במהלכו ממלאות הנשים את תפקידיהן ה”מסורתיים”, עד שכסנתיפה הופכת את השולחן ואת כל מה שעליו, והסעודה, שנקטעה באמצע, עוברת לעולם תחתון של יחסים אמיתיים בין הזוגות שמשלבים קומדיה אירונית יומיומית ושיאים של רגש דרמטי.

בסצנה המסכמת מתאחדים שלושת הזוגות בשמיים כאשר סוקרטס שותה את כוס רעל עם חבריו, בעוד השחקניות מסירות את דמויותיהן ומסיימות את המחזה עם מספר עובדות היסטוריות שהן חולקות עם הקהל, רגע לפני שהדמויות נעלמות שוב באפלת הבמה ובתהום ההיסטוריה.

תיאטרונים

אנסמבל אספמיה

The show “Revolutionaries’ Wives”   has been running for 5 years with great success, both in Tmuna Theatre in Tel Aviv and throughout Israel.


The production participated with great success, at the festival “FEST IN PE BULEVARD” in Bucharest (2019) .


Towards the end of 2022, the play was translated into Georgian and published in a translated anthology of plays by Israeli female playwrights.


During Covid 19 .the show was broadcasted is 2000-2021 on  some online platforms of Jewish Theater in Washington and North America.


From 2022 the show is also shown on the platform for online theater in the Czech Republic (Dramox).


The play is also translated into Chinese, since the ensemble recently received an invitation to a tour in China.


In November 2023, the play was produced  at the To Treno sto Rouf theater, Athens.


In March 2025 the play will be produced at Astorka Theatre, Bratislava.


Posted by & filed under כללי.