לזאת יקרא אישה

Posted filed under כללי.


דרמה
דרמה קומית
נושא:
אובדנות
ביוגרפיה
האחר
היסטוריה
זנות
חברות
להטב

הטקסט ב:

עב אנגלית

המחזה מבוסס על סיפורה של אפרת טילמה, מראשונות הטרנסג’נדריות בישראל. סיפור שהחל בשנות החמישים ורחוק מלהסתיים.

אפרת מתנדבת כבר שנים כשוטרת במחוז תל-אביב, אך איש מהשוטרים שעובדים איתה לא משער שהיא נולדה בגוף זכר. לילה אחד חברתה הטובה מעוכבת לחקירה. המפגש הטעון עם חברתה הטרנסית מאלץ את אפרת להתעמת עם העבר שלה, אותו התאמצה כל חייה להסתיר.
ההצגה עוקבת אחר תחנות שונות בחייה של אפרת, ומספקת הצצה נדירה אל חייה האמיצים ויוצאי הדופן. את דמותה של אפרת מגלמים שחקניות ושחקנים שונים, כולל אפרת בעצמה.

ההצגה עלתה לראשונה בתיאטרון הבימה במסגרת אירועי הגאווה 2017, בביצוע האנסמבל הגאה בבימויה של רקפת בנימין. ההצגה זכתה במקום הראשון בפסטיבל סתיו תיאטרוני 2018, ובציון לשבח בפסטיבל נווה יוסף בחיפה.

הדמויות

נשים:8 גברים:9 סה"כ:17

חלק מהתפקידים הם קטנטנים וניתן להציג את המחזה עם קאסט מצומצם יותר.

אפרת הבוגרת – חלוצה טרנסית. מתנדבת כשוטרת במחוז מרכז.
קמיליה – ידידה טרנסית צעירה של אפרת. עובדת בזנות.
חוקר – חוקר משטרתי במשטרת מחוז מרכז, בו מתנדבת אפרת.
קרולין – טרנסית מחו”ל, הופיע עם הקרוסל דה פריס בישראל, עובדת ב’מאדאם ארתור’ באמסטרדם. יפה אבל כבר מבוגרת. חוששת למעמד שלה ומפחדת שאפרת תטיל עליה צל. נעה בין אמפטיה לאפרת לבין חשש מפניה ורצון לחבל בה.
ז’אק לאונידס – יורש לאימפריה עשירה של פרליני שוקולד. תלוי בריצוי המשפחה שלו. נמשך לטרנסיות אבל לא מוכן להתחתן איתן.
ליידי אן – דמות הבמה של אפרת כשעבדה כרקדנית-חשפנית במועדוני לילה של ‘טרנסווסטי’ באירופה.
נער בר מצווה – אפרת בגיל 13.
ד”ר בורו – הפלסטיקאי הצרפתי בקזנבלנקה, חלוץ הניתוחים לשינוי מין מזכר לנקבה.
ד”ר בלוך – פתולוג (רופא משפטי), ראש המכון הפתולוגי.
אפרת הצעירה
האב
האם
הרב
מנהל המועדון
שוטר בלגי / שוטר ישראלי
פקידה במשרד הפנים
מנהל דתי במשרד הפנים
פקידה במכון הפתולוגי
אחות במרפאה של ד”ר בורו
הבעל

תרגומים

אנגלית

הפקות

בכורה

2017 התיאטרון הלאומי הבימה בימוי: רקפת בנימין
דף ההפקה

מבקרים

הצגה מרתקת ומשחק מעולה של כל צוות השחקנים וקטעי ריקוד עוצמתיים ומרגשים במיוחד. "סיפור חייה של אפרת, המופיעה בהצגה בתפקיד עצמה, נקשר בזה של קמליה סורקין (בגילומו המרשים של דיויד איירי), טרנסית שמתקשה להשתלב בסדרי הבריאה החברתיים. הקשר המתפתח ביניהן מהדהד את סיפורה של ויולטה מהאופרה "לה טרוויאטה" (שפירושו: הסוטה מדרך הישר). באופרה מתואר סיפור אהבתם של ויולטה הקורטיזנה ואלפרדו בן האצולה. ניסיון החברה לקרוע בין השניים מוביל לסוף הטרגי והבלתי נמנע של הסיפור, דהיינו, התאבדות – צעד שאינו חריג בקרב טרנסים וטרנסיות. 200 שנים מפרידות בין סיפורה של ויולטה לזה של קמליה, אך המחיר על הפרת התכתיבים החברתיים נשאר זהה, וקשה היה שלא לחוש חמלה נוכח מסכת התלאות  והטרגדיות הנגזרות על בני אנוש." אסתי טל, מוטק'ה

ציטוטים

וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו, וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה. (כב) וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם. (כג) וַיֹּאמֶר, הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי, וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת.

Posted by & filed under כללי.